Loja
Teammanager Gastvrijheid & Services
Banenafspraak: een bredere blik door een andere bril
Werkgevers moeten genoeg banen scheppen voor mensen met een arbeidsbeperking, de zogenoemde banenafspraak. Loja Chu is sinds 2,5 jaar teammanager Gastvrijheid & Services bij de gemeente Tilburg. Haar belangrijkste drijfveer? Maatschappelijke betrokkenheid en echt iets betekenen voor anderen. Met de banenafspraak voelt zij zich als een vis in het water. Een eerlijk en bevlogen verhaal over kansen krijgen en geven en waar dat toe kan leiden. Voor werkzoekenden, collega's én zichzelf.
Na 18 jaar verruilde Loja Chu haar commerciële baan voor die van teammanager Gastvrijheid & Services bij de gemeente Tilburg. “Vanuit Faciliteiten hebben wij geen rechtstreeks contact met de inwoners, maar zijn we er vooral voor collega's en indirect voor de stad. Daarom is het extra mooi om ook iets voor de maatschappij te kunnen betekenen via de banenafspraak. In ons team hebben we nu 3 medewerkers baanafspraken, mensen voor wie een reguliere baan niet vanzelfsprekend is.”
Iedereen doet er toe
"Laat ik allereerst een groot misverstand uit de wereld helpen. Het is absoluut niet waar dat mensen met een baanafspraak alleen eenvoudig werk kunnen doen. Iedereen is uniek en heeft andere voorwaarden nodig om tot bloei te komen. Door hen onder onze hoede te nemen, te begeleiden en dat te bieden wat zij nodig hebben, zien we dat ze steeds verder openbloeien en zich ontwikkelen. En zij niet alleen. Een aantal medewerkers binnen mijn afdeling begeleiden hen, de zogenoemde Harrie's. Voor hen is dat een mooie verdieping en uitbreiding van hun baan. En voor ons de enige manier om de medewerkers met een baanafspraak goed te kunnen begeleiden en bij te dragen aan een positief resultaat.”
Geheim van het succes
“Elke medewerker met een baanafspraak is anders en dat vraagt om maatwerk in begeleiding", vertelt Loja. Medewerkers die hen begeleiden, volgen allemaal de 2-daagse gratis, landelijke Harrie Helpt-training. Loja: “Die training is vooral praktisch ingericht. Onderwerpen die aan bod komen zijn bijvoorbeeld alert, hulpvaardig, begripvol, laagdrempelig en resultaatgericht zijn. Om een goede Harrie te zijn, moet je hetzelfde werk doen en affiniteit hebben met de doelgroep en de rol van begeleider met hart en ziel willen invullen. Je kunnen verplaatsen in de ander en de situatie door een andere bril kunnen bekijken. De een heeft baat bij rust om zich heen, terwijl de ander opbloeit tussen veel collega's. De een wil een paar keer per dag horen wat er te doen is en lijstjes maken. Terwijl de ander eigenlijk geen hulp nodig denkt te hebben. Ook dat is een mooie uitdaging, waarin je veel van elkaar kunt leren.”
Tijd is goud waard
Om deze medewerkers goed te kunnen begeleiden, is het noodzakelijk om daarvoor voldoende tijd en ruimte te hebben. “De begeleiding doe je er niet zomaar bij. Heb je die ruimte niet, dan zorgt dat alleen maar voor irritaties en frustratie", vertelt Loja bevlogen. “Mensen met een banenafspraak kosten minder geld. Dat klinkt erg zakelijk. De andere kant is wel, dat er geld overblijft waarmee je kunt investeren in extra uren voor een Harrie. Daarmee help je de mensen met een baanafspraak enorm. Een collega met affiniteit voor coachen, liet me bovendien weten het leuk te vinden om naast z'n eigen werk ook begeleider te worden. Zo kun je ook je eigen mensen de kans bieden zichzelf verder te ontplooien en te behouden in je team, zodat ze niet op zoek gaan naar een andere uitdaging. Een bijkomend voordeel is dat Harrie's de mensenkennis en ervaring die ze opdoen, meenemen in het dagelijks leven. Dat zorgt weer voor een maatschappelijk effect.”
Voldoening
“Natuurlijk ben je als afdeling verantwoordelijk voor een goed resultaat. Maar als je ziet wat we daarnaast als mensen voor elkaar kunnen betekenen, dan word ik daar als mens en manager echt blij van. Een goede match hebben en mensen zien opbloeien, zet me met beide voeten stevig op de grond. Als we dit kunnen bereiken, dan hebben we het goed voor elkaar. De samenwerking met de jobcoach van Werk & Inkomen en de Diamant Groep om tot een goede match te komen, speelt daarin ook een fijne rol.”
Aandachtspunt
Op de vraag waar we als organisatie nog kunnen verbeteren, hoeft Loja niet lang na te denken. “We hebben via het Leerhuis verschillende interessante voorlichtingsbijeenkomsten, zoals over neurodiversiteit en de overgang. Wat me opvalt, is dat het onderwerp steeds alleen wordt bekeken vanuit de persoon, het lijdend voorwerp. En niet vanuit de ander, zoals ‘hoe ga je om met’ of ‘welke afspraken kun je maken vanuit leidinggevenden'.
Het is echt een gemiste kans om niet beide kanten te belichten, door de manier waarop je mensen kunt helpen vanuit de organisatie niet mee te nemen in het verhaal. Ook jammer dat tijdens die bijeenkomsten er vrijwel geen leidinggevenden en mannen waren. Terwijl we veel van elkaar kunnen leren en zaken bespreekbaar maken. En zo praktische oplossingen en mogelijkheden kunnen bieden, waar zowel de organisatie als de werknemers bij gebaat zijn. Aan de andere kant is het wel zo, dat nog niet veel organisaties zich hiermee bezighouden. Dus mooi dat Tilburg hierin al wel stappen zet!”